Teknologia kehittyy jatkuvasti, mikä näkyy erityisesti pelialalla. Pelit ovat hyvin eri näköisiä kuin vielä vuosikymmen sitten, videopeleissä pääsee seikkailemaan laajoissa maailmoissa ja rahapelien osalta vaihtoehtoja on enemmän kuin koskaan.
Kehitys on jatkuvaa, ja osa edistysaskeleista nousee trendeiksi. Vuonna 2025 tällaisia ovat pelaamisen lisääntynyt sosiaalisuus, sähköisen tunnistautumisen hyödyntäminen ja tekoälyn hyödyntäminen. Kuluvana vuonna nähdään myös useita suuria pelijulkaisuja, joita on hiottu jo vuosia.
Pikakasinot ja sähköinen tunnistautuminen
Rahapelaamisessa trendinä on viime vuosina ollut sähköinen tunnistautuminen, ja sen hyödyntäminen kirjautumisessa.
Teknologian kehittymisen myötä valikoimiin on tullut nopeampi tapa pelata, ja sen suosio on kasvanut pelaajien keskuudessa erityisen paljon viime vuosina. Tälle suosiolle ei näy loppua, ja yhä useampi uusi kasino valitsee toimia tuoretta teknologiaa hyödyntäen.
Nopea tapa tunnistautua ei ole ainoa etu, jonka pika kasino tarjoaa perinteiseen pelitapaan verrattuna. Kaikki pikakasinoilla tunnistautumista välittävät palvelut ovat erikoistuneet tililtä toiselle tehtäviin pikasiirtoihin. Nämä toimivat samalla tavalla myös nostoissa pelaajan suuntaan, mikä tekee pikakasinoiden kotiutuksista markkinoiden nopeimmat.
Suomalaisille pelaajille pankkitunnusten käyttö on arkipäivää, mikä on ollut omalta osaltaan vaikuttamassa pikakasinoiden suosioon. Lisäksi ne tekevät mobiilipelaamisesta erityisen sujuvaa, koska pankkitunnukset kulkevat sovelluksena mukana kännykässä missä vain.
Vaikka ensimmäinen pikakasino saapui markkinoille jo lähes vuosikymmen sitten, ei trendi niillä pelaamisen suhteen ole osoittanut laantumisen merkkejä. Päinvastoin – saataville on tullut aiempaa enemmän maksuja välittäviä palveluita ja pikakasinoita, jotka toimivat niiden välityksellä.
Sosiaalinen pelaaminen
Toinen vuoden 2025 pelitrendeistä on sosiaalinen pelaaminen, jonka merkitys on kasvussa. Pelaaminen ei ole enää vain yksin tietokoneen äärellä toteutettua toimintaa, vaan tekemistä yhdessä kavereiden kanssa.
Videopelien puolella tämä näkyy kaksinpeleissä, joita ilmestyy säännöllisesti vuosittain. Niiden joukossa on kahdestaan pelattavia pelejä, mutta myös vaihtoehtoja isommalle porukalle. Uusia pelejä ilmestyy jatkuvasti, ja parhaiden joukosta löytyy pelattavaa moneen eri makuun.
Sosiaalisuus ei rajoitu videopelien puolelle, vaan koskee myös nettikasinoita. Niille on tullut täysin uusia sosiaalisen pelaamisen muotoja, jotka mahdollistavat pelaamisen yhdessä ystävien tai suosittujen striimaajien kanssa.
Tällöin jokainen peliin osallistuva panostaa yhteiseen pottiin. Yksi vetää porukkaa ja pelaa varsinaiset pelikierrokset muiden seuratessa striimiä. Keskustelu käy kuitenkin kuumana koko pelin ajan, ja päätökset panostasosta ja kierrosten etenemisestä tehdään yhdessä. Jos pelikerta päättyy plussalle, voitot jaetaan porukan kesken.
Isot pelijulkaisut
Videopelien puolella kuluva vuosi on yksi odotetuimmista erityisesti isojen pelijulkaisujen takia.
Niiden kohdalla trendi on kuljettanut pelejä kohti laajoja avoimia maailmoja jo vuosia, mikä tekee pelien valmistamisesta hidasta. Uusia pelijulkaisuja joudutaan odottamaan pitkään – joskus jopa vuosia. Pelit pyritään hiomaan täydellisiksi, koska huono palaute saattaa tarkoittaa vuosien työn valumista hukkaan.
Julkaisua saatetaan joutua lykkäämään useita kertoja alkuperäisestä, kuten kävi odotetun GTA VI -pelin kanssa. Kun peli vihdoin julkaistaan, paineet menestyä ovat kovat.
Vaikka jo yli kymmenen vuotta odotettu uusi osa Grand Theft Auto -peliin viivästyy, on vuonna 2025 nähty useita muita huippujulkaisuja. Näistä esimerkiksi Assassin’s Creed: Shadows on kerännyt poikkeuksellisen ylistäviä arvioita, ja peli on noussut ilmiöksi.
Se esittelee nimenomaan trendeihin kuuluvan avoimen maailman, johon voi uppoutua pitkiksi ajoiksi. Samalla kerää suhteita ja kokemusta, joka voi olla hyödyksi myöhemmin pelin aikana.
Tekoäly ja sen tuomat parannukset
Tekoälystä ollaan montaa mieltä, mutta pelialalla siitä on tullut jo arkipäivää. Sitä käytetään pelinkehityksessä muun muassa hahmojen ja niiden äänien kehitystyössä, mikä on aiheuttanut kiistoja pelialan yhtiöiden ja esiintyjien välillä. Tekoäly ei ole kuitenkaan pelkästään huono asia, vaan se voi parantaa pelikokemusta ja tehdä pelistä aiempaa aidomman tuntuisen.
Tällä hetkellä tekoälyä käytetään pikkutarkkojen animaatioiden, kuten kasvojen ilmeiden, luomisessa. Lisäksi erilaisilla työkaluilla saadaan tehtyä aiempaa terävämpää grafiikkaa, mikä näkyy pelaajille parempana kuvanlaatuna.
Tekoälyn kehittyessä myös NPC-hahmot saadaan toimimaan aiempaa loogisemmin. Tämä vaikuttaa suoraan pelikokemukseen tehden siitä aidomman tuntuisen esimerkiksi avoimessa maailmassa seikkaillessa.
Vaikka tekoäly aiheuttaa kiistoja tekijänoikeuksien kannalta, on sen potentiaali pelikokemuksen parantamisessa suuri. Siksi se myös kuuluu pelialan isoihin trendeihin, joka ei tule hiipumaan edes vuoden 2025 jälkeen.